یمانی آل محمد، امام احمد الحسن (ع) فرمود: برای يکبار هم که شده با خود منصف باشيد و اين سؤال را از خود بپرسيد: آيا قبل از اينكه از علماى آخر زمان درباره وصى امام مهدى (ع) سؤال کنيد ، از رسول خدا (ص) و ائمه (ع) درباره علماى آخر الزمان سؤال کرده ايد؟ آيا از قرآن درباره موضع گيری علماء پرسيده ايد که موضع تغيير ناپذير آنها در هنگام مبعوث شدن انبياء و اوصياء چيست ؟ آيا از آن قرآن کريم پرسيده ايد كه چه كسى آتش ابراهيم (ع) را شعله ور كرد؟ و چه كسى خواستار قتل عيسى (ع) شد؟ و چه کسانى با نوح و هود و صالح و شعيب و موسى و يونس و تمامى انبياء و اوصياء جنگيدند؟ اگر با خودتان منصف نباشيد و حالا به اين سؤال پاسخ ندهيد پس به زودی در آتش جهنم حتما با اين پاسخ جواب خواهيد داد : ﴿وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا ﴾ پروردگارا ما از علما و بزرگان خود اطاعت كرديم پس آنها ما را گمراه ساختند … 67 سوره ی احزاب

پرسشی از یمانی آل محمد ع درباره اجازه استفاده از لقب آیت الله العظمی و آیت الله!!
سوال: بسياری از علماء را «آية الله العظمی» لقب داده اند، معنى آية الله العظمی چيست؟ و آيا اين اصطلاح مختص ائمه ع است يا عام و به همه علما نسبت داده می شود؟
پاسخ:

﴿قَالَ لهَُمْ مُوسَى وَيْلَكُمْ لا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِباً فَيُسْحِتَكُمْ بعَِذَابٍ وَ قَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَى﴾
موسى به آنان گفت: واى بر شما! دروغ بر خدا نبنديد، كه شما را با عذابى نابود مى سازد! و هر كس كه (بر خدا) دروغ ببندد، نوميد (و شكست خورده) مى شود(١)

آيت همان علامت يا دليل است، و نسبت آن به خداوند تبارک و تعالى، يا از جهت اثبات وجود خدای سبحان و يا از جهت معرفت خدای تبارک و تعالى می باشد.

اما از جهت اثبات وجود خداوند، هـــمه مـخلوقات و موجودات آيات خداوند هستند که انسان عظيم ترين آنهاست پس همه موجودات اشاره به وجود خالق دارد چرا که مخلوق هستند و همچنين اشاره به وجود مؤثر دارند چون آثار هستند و انسان بيشترين اشاره و دلالت را بر وجود خالق تبارک و تعالى دارد.

و اما از جهت معرفت خدای تبارک و تعالى، آياتى وجود ندارد جز حجتهای خداوند بر خلق که آيات خداوند به حساب می آيند، به اين دليل که به واسطه آنها خداوند شناخته می شود و در واقع «آنها» به حق و يقين نشانگر خداوند هستند، و با اين معنى آيات خداوند، ائمه اطهار ع هستند و آيت الله العظمی انحصاراً، اميرالمؤمنين على بن ابى طالب ع می باشد، و آيت الله در اين زمان امام مهدی ع خواهد بود، بلکه نامگذاری به نام آيت الله العظمی برای امام مهدی محمد بن الحسن العسکری ع هم صحيح نمی باشد، چرا که اين مقام عالي به وصى اوصياء على بن ابى طالب ع اختصاص دارد، به اين دليل که بعد از حضرت محمد ص اوست که خداوند را شناخت و به خلق شناساند.

و اما عـــــــلماء، از اين نامگذاری قطعاً خواهان معنای اول نمی باشند چرا که شامل هر انسانى می شود چه صالح باشد و چه غير صالح. بلکه ديدگاه معنای اول به جنس مخلوق نظر دارد، و استفاده از آن برای تشخيص افراد از جنسى واحد، سفسطه و سبک عقلى بيش نيست، بنابراين آنها مسلماً خواهان معنای دوم هستند، که به اين ترتيب خود را وارد امری غير مجاز کرده اند، و اين نامگذاری يعنى آيت الله بر غير از ائمه اطهار ع ، حـــــــــــرام است و نامگذاری آيت الله العظمی برای کسى غير از اميرالمؤمنين ع نيز حــــــــــرام است.

و در روايات صحيح اهل بيت ع، نامگذاری فاطمه س و ائمه ع به آيت الله ديده می شود، در رواياتى از امام كاظم ع که از پدرش ع نقل می کند آمده است که رسول الله ص می فرمايد:

(وارد بهشت شدم و ديدم که با طلا بر دروازه آن نوشته شده: لا اله الا الله، محمد حبيب الله، على بن ابى طالب ولى الله، فاطمة آيه الله).(٢)

و در روايتى ديگر اميرالمؤمنين ع می فرمايد: (امام كلمة لله و حجت خدا و وجه خدا و نور خدا و حجاب خدا و آيت خدا است، خداوند او را انتخاب کرده و هر چه بخواهد در او می گرداند و با آن ولايت و طاعت بر جميع خلق را برايش واجب می گردد و او ولى خداوند در آسمانها و زمين است).(٣)

در مورد نامگذاری اميرالمؤمنين على بن ابى طالب ع به نام آيت الله العظمی، شيخ مفيد و شهيد اول و سيد بن طاووس [در کتاب اقبال] می گويند، روايت است که جــعفر بن محمد صادق ع به زيارت اميرالمؤمنين صلوات الله عليه می رود و اين گونه ايشان ع را زيارت می نمايد:
(… السلام عليک يا آيت الله العظمی).(٤)

و نيز نهی و انكار بر آنکه، کسى غير از اميرالمؤمنين على بن ابى طالب ع را به اميرالمؤمنين بنامد نيز در روايات آمده است روايت است از امام صادق ع که مردی از ايشان درباره قــــائم ع می پرسيد و قائم ع را اميرالمؤمنين می ناميد، امام صادق ع به او فرمود: (خير، اين نامی است که خداوند با آن اميرالمؤمنين ع را ناميد و کسى قبل از او به اين نام ناميده نشده و کسى بعد از او به اين نام ناميده نمی شود الا كافر باشد) گفتند فدايتان شوم چگونه بر ايشان درود بفرستيم؟ فرمودند: (می گويند السلام عليک يا بقیه الله)

سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: ﴿بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾.(٥)
از امام رضا ع پرسيده می شود: چرا اميرالمؤمنين ع به اين نام ناميده شد؟ امام ع فرمودند: (چرا که او مؤمنين را با علم روشن می سازد . آيا در کتاب خداوند نشنيده ای که: ﴿وَ نَمِيرُ أَهْلَنَا﴾ (و اهل خود را روشن می سازيم).( ٦)
حال اگر کسى بعد از اميرالمؤمنين على ع به اين نام ناميده نمی شود مگر اين که كافر باشد پس دليل آنها چيست که خود را به نامی که مختص اميرالمؤمنين ع است می نامند و همانا او آيت الله العظمی است:
﴿إِنْ هِيَ إِلاَّ أَسْمَاءٌ سَمَّيْتُمُوهَا أَنتُمْ وَ آبَاؤُكُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ بهَِا مِنْ سُلْطَانٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ مَا تَهْوَى الأَنْفُسُ وَلقََدْ جَاءَهُمْ مِنْ رَبهِِّمُ الهُْدَى * أَمْ لِلْإِنْسَْانِ مَا تَمَنَّى … وَ مَا لهَُمْ بهِِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الحَْقِّ شَيْئاً * فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلىَّ عَنْ ذِكْرِناَ وَ لمَْ يُرِدْ إِلاَّ الحَْيَاةَ الدُّنْیا * ذَلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ العِْلْمِ إِنَّ رَبكََّ هُوَ أَعْلَمُ بمَِنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بمَِنِ اهْتَدَى﴾.
[اينها فقط نامهايى است كه شما و پدرانتان بر آنها گذاشته ايد (نامهايى بى محتوا و اسمهايى بى مسما)، و هرگز خداوند دليل و حجتى بر آن نازل نكرده؛ آنان فقط از گمانهاى بى اساس و هواى نفس پيروى مى كنند در حالى كه هدايت از سوى پروردگارشان براى آنها آمده است! * يا آنچه انسان تمنا دارد به آن مى رسد؟ *….* آنها هرگز به اين سخن دانشى ندارند، تنها از گمان بى پايه پيروى مى كنند با اينكه « گمان » انسان را از حق بى نياز نمى كند!* حال كه چنين است از كسى كه از ياد ما روى مى گرداند و جز زندگى مادى دنيا را نمى طلبد، اعراض كن! * اين آخرين حد آگاهى آنهاست؛ پروردگار تو كسانى را كه از راه او گمراه شده اند بــــــــــهتر مى شناسد، و (همچنين) هدايت يافتگان را از همه بهتر مى شناسد].(٧)

پس مردم بايد بدانند که نبايد از حدود خود فراتر روند و خصوصاً علما که بايد به اين حدود احترام گذاشته و از آن پيروی کنند و همگان بايد بدانند که:

حــــــــكمت، با تواضع پرورش می يابد نه با تکبر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
١- سوره طه: ۶١
٢- کنز الفوائد ج ١ ص ١۴٩
٣- بحار ج ٢۵ ص ١۶٩ ، مشارق أنوار اليقين: البرسي.
۴ِ- (البحار ج ٩٧ ص ٣٧٣ ، الإقبال ص ۶٠٨ ، مفاتيح الجنان ص ۴ِ٨ زيارت أمير المؤمنين در روز ميلاد پيامبر (ص)
٥- سوره هود: ٨۶
٦ – الكافي ج ١ ص ۴١١
٧ – سوره نجم: ٢٣ الی ٣٠

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: