یمانی آل محمد، امام احمد الحسن (ع) فرمود: برای يکبار هم که شده با خود منصف باشيد و اين سؤال را از خود بپرسيد: آيا قبل از اينكه از علماى آخر زمان درباره وصى امام مهدى (ع) سؤال کنيد ، از رسول خدا (ص) و ائمه (ع) درباره علماى آخر الزمان سؤال کرده ايد؟ آيا از قرآن درباره موضع گيری علماء پرسيده ايد که موضع تغيير ناپذير آنها در هنگام مبعوث شدن انبياء و اوصياء چيست ؟ آيا از آن قرآن کريم پرسيده ايد كه چه كسى آتش ابراهيم (ع) را شعله ور كرد؟ و چه كسى خواستار قتل عيسى (ع) شد؟ و چه کسانى با نوح و هود و صالح و شعيب و موسى و يونس و تمامى انبياء و اوصياء جنگيدند؟ اگر با خودتان منصف نباشيد و حالا به اين سؤال پاسخ ندهيد پس به زودی در آتش جهنم حتما با اين پاسخ جواب خواهيد داد : ﴿وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا ﴾ پروردگارا ما از علما و بزرگان خود اطاعت كرديم پس آنها ما را گمراه ساختند … 67 سوره ی احزاب

بر خلاف تصور عامه ی مردم و حتی نظرات اکثر علما و فقهای آخر الزمان ، که معتقدند قضیه ی قائم (ع) چنان روشن است که همه ایشان را به سادگی خواهند شناخت ، امر قائم (ع) به این سادگی ها نمی باشد

علما و فقها با اظهارات نادرست خود ، مردم عامه را چنان فریب داده اند که مردم این آیه قرآن را فراموش کرده اند . آیا خود فقها نیز قرآن نمی خوانند ؟

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ
آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها می شوند و مورد آزمايش قرار نمی گيرند * و به راستى که پيشينيان آنان را آزموده ايم و بی شک خداوند راستگويان و دروغگويان را معلوم می دارد
العنکبوت:2-3

مردم با توهمات مختلف ، ظهور قائم (ع) را از آسمان و بالای ابرها و یا ندایی که امام سر می دهد و همه می شنوند و یا معجزات عظیم که اجازه ی جنبیدن به احدی نمی دهد و غیره و غیره انتظار می برند

بدون توجه به احادیث اهل بیت (ع) که فرمودند : آمدن صاحب این امر و قائم آل محمد (ص) در عین غربت ، همانند آغاز اسلام و غریب بودن پیامبر به مدت سالها در مکه ، می باشد . گویی از سنت هایی که قائم (ع) از رسول الله (ص) دارد ، غربت نیز می باشد

از امام صادق ، از پدرش ، از پدرانش ، از علی (ع) که رسول الله (ص) فرمود: بدرستی که اسلام غریبانه آغاز شد و غریبانه نیز باز خواهد گشت. پس خوشا به حال غریبان . كمال الدين و تمام النعمة : ص 201

از علی بن موسی الرضا ، از پدرش موسی بن جعفر ، از پدرش جعفر بن محمد ، از پدرش محمد بن علی ، از پدرش علی بن الحسین ، از پدرش حسین بن علی ، از پدرش علی بن ابی طالب (ع) که رسول الله (ص) فرمود : بدرستی که اسلام غریبانه آغاز شد و غریبانه نیز باز خواهد گشت. پس خوشا به حال غریبان . كمال الدين وتمام النعمة : ص 201

امام باقر (ع) فرمود : بدرستی که اسلام غریبانه آغاز شد و غریبانه نیز باز خواهد گشت . پس خوشا به حال غریبان . الغيبة للنعماني : ص 336

ابی بصیر گوید : شنیدم امام صادق (ع) می فرمود : بدرستی که اسلام غریبانه آغاز شد و غریبانه نیز باز خواهد گشت . پس خوشا به حال غریبان. شرح الأخبار : ج 3 ص 371

بعضی از شیعیان نیز توهماتشان به قدری فرا رفته است که اصلا دعوتی برای قائم (ع) متصور نیستند . و گمان می کنند که قائم (ع) می آید و تمام مردم پیرامون ایشان جمع شده و به همراه او خواهند بود . شاید همین برداشت های اشتباه باعث می شود که غربت قائم (ع) به قدری زیاد شود که کسی دعوتش را اجابت نکند

امام باقر (ع) فرمود : قائم ما(یمانی ع) به حق قیام می کند ، بعد از مایوس شدن از شیعیان . مردم را سه بار دعوت می کند ، اما کسی جوابش را نمی دهد . دلائل الامامة : ص 455

پس برای قائم (ع) دعوتی خواهد بود و امتحانی خواهیم شد . حتی اگر شیعه دوازده امامی باشیم و تمام امامان تا امام مهدی (ع) را پذیرفته باشیم و به آنها (ع) ایمان داشته باشیم . پس این امتحان در دعوت قائم (ع) خواهد بود . زیرا در هر دعوتی ، عده ای پیروز و عده ای شکست می خورند

امام باقر (ع) درباره قول خداوند ( وَأَذَانٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الأَكْبَرِ )(التوبة:3) فرمود : خروج قائم و اعلام دعوتش به خودش است . تفسير العياشي : ج 2 ص 76

حال این سوال پیش می آید که چرا با وجود آن که ما به امام مهدی (ع) ایمان داریم ، دعوت قائم (ع) برای ما نا آشنا است ؟ تا جایی که اکثریت مردم و شیعیان به دعوت قائم (ع) لبیک نخواهند گفت

امام صادق (ع) هنگامی که درباره مهدی (ع) از ایشان سوال شد فرمود : با شبهه ظاهر می شود تا شناخته شود . مختصر بصائر الدرجات : ص 179

پس با شبهه ظاهر می شود . این شبهه چیست ؟ با نگاه به احادیث بعدی متوجه می شویم که با امری جدید مواجه خواهیم شد که این امر جدید برای ما شبهه ایجاد می کند

امام باقر (ع) فرمود : بدرستی که زمانی که قائم ما قیام کند ، مردم را به امر جدیدی دعوت می کند . همانطور که رسول الله (ص) به امری جدید دعوت فرمود . الغيبة للنعمانی : ص 336

امام صادق (ع) فرمود : زمانی که قائم (ع) قیام کند ، با امری جدید می آید. همانطور که دعوت رسول الله (ص) در بدو اسلام به امری جدید بود . الارشاد للمفيد : ج 2 ص 384

امام صادق (ع) فرمود : دعوت کننده ای از ما دعوتی جدید را آغاز خواهد کرد ، همانطور که رسول الله (ص) دعوت خود را آغاز فرمود . تفسير العياشي : ج 2 ص 303

امام باقر (ع) فرمود : قائم با امری جدید و کتابی جدید قیام خواهد کرد . الغيبة للنعمانی : ص 238

امر قائم (ع) کاملا مخفی نگه داشته شده و فقط به صورت سری بیان شده است

امام صادق (ع) فرمود : همه ی ما قائم به امر خدا هستیم . یکی پس از دیگری تا آن که صاحب شمشیر بیاید . پس اگر صاحب شمشیر بیاید ، با امری که قبلا نبوده می آید . الكافي : ج 1 ص 536

امام صادق (ع) فرمود : اگر قائم قیام کند با امری که قبلا نبوده می آید . الغيبة للطوسي : ص 473

این امتحان به قدری عظیم است که حتی نام ایشان (ع) را اهل بیت (ع) فاش نفرمودند

ابو خالد کابلی گوید : از امام باقر (ع) سوال کردم که نام قائم را به من بگویید تا ایشان را به نامشان بشناسم . حضرت فرمود : ای ابا خالد ! از چیزی سوال کردی که حتی اگر فرزندان فاطمه آن را بدانند، نسبت به او حریص شده تا وی را تکه تکه کنند . الغيبة للطوسي : ص 333

جابر بن یزید جعفی گوید : شنیدم امام باقر (ع) می فرمود : عمر از امیر المومنین امام علی (ع) درباره مهدی سوال کرد . پس گفت : ای پسر ابی طالب به من از مهدی خبر دهید ، نام او چیست ؟ امام علی (ع) فرمود : اما اسم او را نمی توانم بگویم . بدرستی که حبیبم و خلیلم از من پیمان گرفته است که نامش را بازگو نکنم تا خداوند او را مبعوث کند . و آن از مسائلی است که خداوند عزوجل آن را در علم رسولش به ودیعه نهاده است . کمال الدين وتمام النعمة : 648

آری! این امر تا زمان ظهور و مبعوث شدن قائم (ع) برای کسی روشن نخواهد شد . مگر آن که خودش بیاید و امرش را آشکار کند

مالک جهنی گوید : به امام باقر (ع) گفتم ما صاحب این امر را با صفتی وصف می کنیم که احدی از مردم چنان نیست . امام باقر (ع) فرمود : نه والله که چنین نخواهد بود تا زمانی که خودش بیاید و بر شما بدان احتجاج کند و شما را به خود دعوت کند . الغيبة للنعماني : ص 337

و بدیهی است که مردم ، در ابتدا ایشان (ع) را انکار می کنند . زیرا قائم (ع) بر خلاف تصورات مردم و آنچه که انتظارش را دارند ، می آید!

امام صادق (ع) فرمود : اگر قائم قيام كند مردم او را انكار مى كنند . الغيبة للنعماني : ص 219

این امر مردم را به حدی غافلگیر می کند که حتی تحمل امرش را ، اکثر مردم نخواهند داشت . تا جایی که بر علیه او قیام می کنند تا با او بجنگند

امام صادق (ع) فرمود : اولین قائمی که از ما اهل بیت قیام می کند با شما با احادیثی سخن می گوید که طاقت تحمل آن را ندارید ، پس بر علیه او خروج می کنید . بحار الانوار : ج 52 ص 375

برای همین است که اهل بیت (ع) به این شدت و در احادیث فراوان ، ما را آماده کرده اند تا اگر منتظر ایشان بودیم که از جایی و به شکل خاصی بیاید ، و تمام برداشت های ما با دعوتی که از قائم (ع) می شنویم مخالف باشد ، ایشان (ع) را انکار نکنیم

امام باقر (ع) فرمود : هرگاه منتظرش باشید از سمتی بیاید و از سمتی دیگر آمد او را انکار نکنید . الامامة والتبصرة : ص 94

دشواری امر به گونه ای است که حتی قائم (ع) ، آن شخصی که انتظارش را داشتیم هم نباشد . بلکه فرزند یا فرزند فرزند ایشان باشد

امام صادق (ع) فرمود : اگر درباره مردى سخنى گویيم و در او نباشد و در فرزند يا فرزند فرزند او باشد ، آن را انكار نكنيد ، زيرا خداى تعالى هر چه خواهد مى كند . الكافي : ج 1 ص 535

ابی خدیجه گوید : شنیدم امام صادق (ع) مى فرمود : گاهى شخصی با صفت عدالت يا ستم سنجيده مى شود و به آن نسبتش مى دهند ، در صورتى كه خودش آن صفت را دارا نيست ، بلكه پسرش يا پسر پسرش بعد از او داراى آن صفت مى باشد ، پس او همان است . الكافي : ج 1 ص 535

البته این مسئله ، جدید نیست و در سنت پیامبران و حجج پیشین (ع) سابقه داشده است . در حدیث بعد می بینیم که اهل بیت (ع) با آوردن نمونه ای از سنن خلفای قبلی خداوند (ع) ما را آماده ی امتحانی از این قبیل کرده اند

امام صادق (ع) فرمود : خداى تعالى به عمران (ع) وحى كرد كه من به تو پسرى مى بخشم ، سالم و مبارك كه به اذن خدا كور مادر زاد و پيس را درمان كند و مردگان را زنده كند . و او را رسولی برای بنی اسرائيل قرار می دهم . عمران اين مطلب را به همسرش حنة كه مادر مريم است خبر داد . چون به مريم حامله گشت ، فكر مى كرد كه حملش پسر است . ( چون او را زائید ، گفت : پروردگارا ، من دختر زائیده ام و پسر و دختر همانند نیستند )(آل عمران:36) . یعنی دختر که رسول نمی شود . خداى عزوجل (درباره او) مى فرمايد : ( خدا به آنچه او زائيده داناتر است )(آل عمران:36) . سپس چون خداى تعالى عيسى را به مريم بخشيد ، او همان پيغمبرى بود كه به عمران بشارت داده شده بود و به او وعده داده بودند . پس اگر ما درباره مردى از خاندان خود چيزى گفتيم ، و در فرزند يا فرزند فرزند او انجام شد آن را انكار نكنيد . الكافي : ج 1 ص 535

پس دلیل انکار شدن قائم (ع) این است که مردم انتظار دارند که امام مهدی (ع) به عنوان قائم بیاید ، در صورتی که فرزند ایشان ، قائم (ع) می باشد

امام صادق (ع) فرمود : اگر قائم قيام كند مردم او را انكار مى كنند ، زيرا او به صورت جوانى موفق به سوى ايشان باز مى گردد . الغيبة للنعماني : ص 219

امام صادق (ع) فرمود : بدرستی که از عظیم ترین ابتلائات و امتحانات آن است که صاحبشان به سویشان آید در صورتی که جوان است در حالی که آنها فکر می کنند که او پیرمردی با سن زیاد است . الغيبة للنعماني : ص 219

آری! مطابق روایت اهل بیت ع تنها کسانی میتوانند او را بشناسند که با روایات اهل بیت ع آشنایی داشته و از طریق نشانی ها، همه متشابهات را به محکمات برگردانده و همه امور را درست بر هم منطبق می نمایند

امام صادق ع فرمود: «کسانی او را می شناسند که احادیث ما را روایت می کنند و آن را بر روایات تطبیق می دهند.»
(نعماني باب١٤حديث ٢٨)

پس باز هم به همه مومنین عزیز توصیه می کنیم برای در امان ماندن از عذابهای بسیار عظیم آخر الزمان، به روشی که اهل بیت ع فرموده اند، و با همان معیارها دنبال شناخت قائم ع باشند تا خدای ناکرده در این امتحان عظیم الهی شکست نخورند.

امام احمد الحسن ع ، قائم آل محمد ص فرمود :

«خوشا به حال کسی که نفسش را قربانی پروردگارش کند ، خوشا به حال کسی که از آن گردنه رد شود ، خوشا به حال کسی که در من لغزش نخورد . خوشا به حال مجنون ها در نزد اهل زمین ، عاقلان در نزد اهل آسمان . من و پناه می برم بر خدا از منیّت ، بنده ی فقیر و مسکین و مستکین در مقابل پروردگارش ، تمام عاقلانی که در طلب حقیقت هستند را دعوت می کنم که تبری حمل کنند همانطور که ابراهیم (ع) آن را حمل کرد . و تمام بتهایی که بغیر از الله عبادت می شوند را درهم کوبد . که در بین آنها ، بتی است موجود در مقابلش و آن منیت است

و آن که بیشتر یاد خدا کند ، و بدان که هر چقدر که خداوند را یاد کنی باز هم از غافلان رد نمی شوی ، تا آنکه ولی خدا را یاری کنی و از سجده کنندگان شوی . و میل به دنیا را کم کند ، و بدان که هر چقدر در دنیا زهد پیشه کنی باز هم حریص هستی ، تا آن که گردنه را رد کنی و گردنت را از آتش دنیا و آخرت آزاد کنی

فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ . از گردنه رد نشدند * و تو نمی دانی گردنه چیست . البلد:11-12

ابـان بـن تـغـلب گـويـد: به ـامام صادق عليه السلام عرض كردم : قربانتان شوم ، قول خداوند (فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ . از گردنه رد نشدند . البلد:11) . حضرت فرمود : كسى را كه خدا به بركت ولايت ما گرامى اش داشته از گردنه گذشته است و ما هستيم آن گردنه ، كه هر كساز آن رد شود نجات يابد . پس سکوت کرد ، و سپس فرمود : مى خواهى به تو حرفى بیاموزم كه از دنيا و آنچه در آن است برايت بهتر باشد ؟ عرض كردم : بله قربانتان شود ، فرمود : قـول خـداوند : (فَكُّ رَقَبَةٍ * گرنش را آزاد کرد . البلد:13) آنگاه فرمود : مردم همگى بندگان آتش هستند ، مگر تو و اصحابت ، زيرا خدا به بركت ولايت ما اهل بیت گردن شما را از آتش دوزخ رهایى بخشيده است . کافی ج 1 ص 430

عیسی فرمود : خوشا به حال‌ کسی‌ که‌ در من‌ لغزش‌ نخورد . لوقا : باب 7 آیه 23

خودت را قربانی پروردگارت کن ، تا امروز و فردا به جامی برسی که بعد از نوشیدنش ، دیگر هرگز تشنه نخواهی شد

إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ * فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ . ما به تو کوثر را بخشیده ایم * پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن . الکوثر:1-2

امام رضا (ع) فرمود : شنیدم پدرم موسی بن جعفر (ع) می فرمود : شنیدم پدرم جعفر بن محمد (ع) می فرمود : شنیدم پدرم محمد بن علی (ع) می فرمود : شنیدم پدرم علی بن الحسین (ع) می فرمود : شنیدم پدرم حسین بن علی (ع) می فرمود : شنیدم پدرم امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) می فرمود : شنیدم پیامبر خدا (ص) می فرمود : شنیدم خداوند عزوجل می فرمود : لا اله الا الله ، دز و قلعه ی استوار من است . هر کس در آن وارد شد از عذاب من در امان است . سپس امام رضا (ع) مردم را مورد خطاب قرار داده و فرمود : اما شروطی دارد ، و من از شرط های آن هستم . عیون اخبار الرضا (ع) ص 145

پس حق را به شما می گویم : و من از شرط های آن هستم»

انتهای کلام امام احمد الحسن (ع)

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: