یمانی آل محمد، امام احمد الحسن (ع) فرمود: برای يکبار هم که شده با خود منصف باشيد و اين سؤال را از خود بپرسيد: آيا قبل از اينكه از علماى آخر زمان درباره وصى امام مهدى (ع) سؤال کنيد ، از رسول خدا (ص) و ائمه (ع) درباره علماى آخر الزمان سؤال کرده ايد؟ آيا از قرآن درباره موضع گيری علماء پرسيده ايد که موضع تغيير ناپذير آنها در هنگام مبعوث شدن انبياء و اوصياء چيست ؟ آيا از آن قرآن کريم پرسيده ايد كه چه كسى آتش ابراهيم (ع) را شعله ور كرد؟ و چه كسى خواستار قتل عيسى (ع) شد؟ و چه کسانى با نوح و هود و صالح و شعيب و موسى و يونس و تمامى انبياء و اوصياء جنگيدند؟ اگر با خودتان منصف نباشيد و حالا به اين سؤال پاسخ ندهيد پس به زودی در آتش جهنم حتما با اين پاسخ جواب خواهيد داد : ﴿وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا ﴾ پروردگارا ما از علما و بزرگان خود اطاعت كرديم پس آنها ما را گمراه ساختند … 67 سوره ی احزاب

بسم الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین
وصلی الله علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا

400426_203533879738507_100002456898706_408012_1603364750_n

أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاء إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي قَالُواْ نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
آيا وقتى كه يعقوب را مرگ فرا رسيد حاضر بوديد هنگامى كه به پسران خود گفت پس از من چه را خواهيد پرستيد گفتند معبود تو و معبود پدرانت ابراهيم و اسماعيل و اسحاق معبودى يگانه را می پرستيم و در برابر او تسليم هستيم
البقرة : 133

عن جابر عن عن أبى جعفر عليه السلام قال : سألته عن تفسير هذه الاية من قول الله : إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِي قَالُواْ نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا قال : جرت في القائم عليه السلام

جابر گوید : از امام باقر (ع) تفسير اين آيه از کلام خداوند را پرسيدم : آيا وقتى كه يعقوب را مرگ فرا رسيد حاضر بوديد هنگامى كه به پسران خود گفت پس از من چه را خواهيد پرستيد گفتند معبود تو و معبود پدرانت ابراهيم و اسماعيل و اسحاق معبودى يگانه را می پرستيم فرمود : در قائم (ع) واقع می شود
تفسیر العیاشی ج 1 ص 61 . البرهان ج 1 ص 155 . اثبات الهداة ج 7 ص 93 . الصافى ج 1 ص 142

واقع شدن این آیه در قائم (ع) در فرزندانش ، نشان از این دارد که بعد از ایشان (ع) ، دنیا ادامه خواهد داشت و از فرزندان ایشان کسی باید باشد که حجت بر مردم شود و فرزندانی که باید از آن حجت ، به همراه انسان های دیگر ، اطاعت کنند . و همانطور که می دانیم ، در فرزندان حضرت یعقوب (ع) نیز حجتهایی مانند یوسف (ع) بودند . پس باید یکی از فرزندان قائم (ع) حجت پس از ایشان باشد . و این امر نشان می دهد که بعد از قائم (ع) ، خلافت الهی در این دنیا ، ادامه می یابد

تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای هر كار نازل می شوند
القدر : 4

عن السيد الثقة الجليل الفقيه السيد نعمة الله الجزائري رحمه الله في بعض مؤلفاته عن ابن عباس قال : قال أمير المؤمنين عليه السلام : وأما قوله تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ فإنه لما بعث الله محمد صلى الله عليه وآله ومعه تابوت من در أبيض له اثنا عشر بابا ، فيه رق أبيض فيه أسامي الاثني عشر فعرضه على رسول الله صلى الله عليه وآله وأمره عن ربه أن الحق لهم وهم أنوار . قال : ومن هم يا أمير المؤمنين ؟ قال : أنا وأولادي الحسن والحسين وعلي بن الحسين ومحمد بن علي وجعفر بن محمد وموسى بن جعفر وعلي بن موسى ومحمد بن علي وعلي بن محمد والحسن بن علي ومحمد بن الحسن صاحب الزمان صلوات الله عليهم أجمعين ، وبعدهم أتباعنا وشيعتنا المقرون بولايتنا المنكرون لولاية أعدائنا

از سید ثقه و بزرگوار سید نعمت الله جزائری (ره) در بعضی از مولفات خود از ابن عباس نقل می کند که گفت : امیر المومنین (ع) فرمود : و اما قول خدای عزوجل : فرشتگان نازل می شوند ، آن هنگامی که خداوند حضرت محمد (ص) را مبعوث کرد و همراه او تابوتی از دُر سفید که برای آن دوازده درب است ، و در آن رقعه ی سفیدی است که در آن نام دوازده نفر است بر رسول خدا (ص) عرضه نمود و از طرف پروردگارش به او امر شد که حق برای آنهاست و آنها نور هستند . ابن عباس گفت : ای امیر مؤمنان آنها چه کسانی هستند ؟ فرمود : من و فرزندانم حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و محمد بن الحسن صاحب الزمان که درود خداوند بر آنها باد هستیم ، و بعد از آنها پیروان و شیعیان ما اقرار کننده به ولایت ما انکار کننده ولایت دشمنان ما خواهند بود
الزام الناصب ج 1 ص 100

در این حدیث می بینیم که امام علی (ع) نازل شدن فرشتگان در شب قدر را ، پس از امامان (ع) ، بر افرادی دیگر ، بغیر از دوازده امام (ع) معرفی می کند . و از آنجا که بر هیچ کس پوشیده نیست ، فرشتگان در شب قدر فقط بر خلیفه ی خداوند و حجت بر مردم نازل می شوند

امیر المومنین (ع) از این افراد به عنوان پیروان و شیعیان ما اقرار کننده به ولایت ما انکار کننده ولایت دشمنان ما نام می برد . که این شیعیان حقیقی اهل بیت (ع) که از خلفای خداوند و حجت بر مردم هستند در حدیثی دیگر کاملا بر ما روشن می دارد که افراد مورد نظر مهدیین (ع) هستند . به این حدیث توجه کنید

عن أبي بصير قال : قلت للصادق جعفر بن محمد عليهما السلام : يا ابن رسول الله صلى الله عليه وآله سمعت من أبيك عليه السلام أنه قال : يكون بعد القائم اثنى عشر إماما فقال : إنما قال : اثنى عشر مهديا ولم يقل اثنا عشر إماما ، ولكنهم قوم من شيعتنا يدعون الناس إلى موالاتنا ، ومعرفة حقنا

ابی بصير گويد : به امام صادق جعفر بن محمد (ع) گفتم : ای پسر رسول خدا (ص) از پدرتان امام باقر (ع) شنيدم که فرمود : پس از قائم دوازده امام می باشند . امام صادق (ع) فرمود : بلکه ايشان فرمود دوازده مهدی و نفرمود دوازده امام . ولیکن ايشان گروهی از شيعيان ما می باشند که مردم را به ولايت ما و شناساندن حق ما دعوت می کنند
كمال الدين ج 2 ص 358 . مختصر بصائر الدرجات ص 211 . بحار الانوار ج 53 ص 145

و همچنین طبق وصیت رسول الله (ص) ، پس از امامان (ع) ، مهدیین (ع) خلفای خداوند و حجت خدا بر خلقش می باشند

بدیت ترتیب فرشتگان در شب قدر بر دوازده امام (ع) و پس از آنها بر دوازده مهدی (ع) نازل می شوند . و این اثبات می کند که مهدیین (ع) از خلفای خداوند عزوجل می باشند

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که آنها را حتما در زمین خلیفه کند ، همانگونه که کسانی که قبل از آنها بودند را خلیفه کرده است . و دینشان را که برایشان پسندیده است را تمکین بخشد . و ترس آنان را به امنیت تبدیل کند . مرا بپرستند و هیچ چیز را شریک من قرار ندهند . و هر کس بعد از آن کفر ورزد فاسق است
النور : 55

عن أمير المؤمنين علیه السلام قال : … كل ذلك لتتم النظرة التي أوحاها الله تعالى لعدوه إبليس، إلى أن يبلغ الكتاب أجله، ويحق القول على الكافرين ويقترب الوعد الحق، الذي بينه في كتابه بقوله : وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وذلك إذا لم يبق من الاسلام إلا اسمه، ومن القرآن إلا رسمه، وغاب صاحب الامر بإيضاح الغدر له في ذلك، لاشتمال الفتنة على القلوب، حتى يكون أقرب الناس إليه أشدهم عداوة له. وعند ذلك يؤيده الله بجنود لم تروها، ويظهر دين نبيه صلى الله عليه وآله على يديه عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

امیر المومنین (ع) فرمود : … تمام آن بخاطر آن مهلتی است که خداوند متعال آن را به دشمنش ابلیس وحی فرمود ، تا این که آن دوران به پایان خود برسد . و آن کلام بر کافران محقق شود ، و وعده ی حق نزدیک شود . آن وعده ای که خداوند آن را در کتابش با این کلام روشن نمود : خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که آنها را حتما در زمین خلیفه کند ، همانگونه که کسانی که قبل از آنها بودند را خلیفه کرده است . و آن در زمانی است که از اسلام جز اسمش باقی نمی ماند ، و از قرآن جز رسمش (نوشته هایش) باقی نمی ماند . و صاحب الامر غایب شود ، بخاطر خیانت آشکاری که به او در آن می شود . بخاطر چیره شدن فتنه ها بر قلب ها ، تا این که نزدیک ترین مردم به او ، از بزرگترین دشمنان برای او شود . در آن زمان خداوند او را با سربازانی که آنها را نمی بینید یاری می کند ، و دین پیامبرش (ص) را به دست او بر تمام ادیان چیره و پیروز می سازد حتی اگر مورد پسند مشرکان نباشد
الاحتجاج ج 1 ص 256

خداوند متعال وعده داده است که افرادی را خلیفه ی خود قرار دهد ، بعد از آنکه عده ای دیگر را خلیفه قرار داده بود . و طبق این حدیث از امیر المومنین (ع) این اتفاق در آخر الزمان می افتد . یعنی خداوند متعال مهدیین (ع) را خلیفه ی خود قرار می دهد ، بعد از آن که امامان (ع) را خلیفه ی خود قرار داد

همچنین در روایت بعدی این امر روشنتر می شود . روایتی از کعب الاحبار که با توجه به متن آن ، نمی تواند از خود او و تفاسیر شخصی اش باشد . بلکه باید این حدیث از رسول الله (ص) به وی رسیده باشد و او ناقل حدیثی از پیامبر (ص) باشد ، حتی اگر نامی از ایشان ذکر نکرده است

عن کعب الاحبار قال هم اثنا عشر فاذا کان عند انقضائهم فیجعل مکان اثنا عشر اثنا عشر مثلهم ، وکذلک وعد الله هذه الامة فقرا : وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ

کعب الاحبار گفت : آنها دوازدن نفر هستند . پس زمانی که آنها به انتها رسیدند ، بجای آن دوازده نفر ، دوازده نفر دیگر مانند آنها را قرار می دهد . و این چنین خداوند به این امت وعده داده است و این آیه را خواند : خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که آنها را حتما در زمین خلیفه کند ، همانگونه که کسانی که قبل از آنها بودند را خلیفه کرده است
تفسیر ابن ابی حاتم ج 8 ص 2628 ح 14769 . الخصال ص 474 . عیون اخبار الرضا (ع) ج 2 ص 55

پس خلفایی که خداوند وعده ی خلافت آن ها را داده است همان دوازده مهدی (ع) هستند که در آخر الزمان جایگزین دوازده امام (ع) می شوند

وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا * وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا * وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا
قسم به خورشید و تابندگی اش * و ماه در آن هنگام که بعد از او در آید * و روز در آن زمان که روشنش سازد
الشمس : 1-3

عن ابي عبد الله علیه السلام قال : وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا يعني رسول الله صلى الله عليه وآله ، وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا يعني أمير المؤمنين علي بن أبي طالب ، وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا يعني الائمة منا أهل البيت ، يملكون الارض في آخر الزمان ، فيملؤونها قسطا وعدلا . المعين لهم كمعين موسى على فرعون ، والمعين عليهم كمعين فرعون على موسى

امام صادق (ع) فرمود : قسم به خورشید و تابندگی اش یعنی رسول الله (ص) . و ماه در آن هنگام که بعد از او در آید یعنی امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) . و روز در آن زمان که روشنش سازد یعنی امامان از ما اهل بیت ، که در آخر الزمان مالک زمین خواهند شد و زمین را پر از عدل و داد خواهند کرد . یاری کننده ی آنها مانند کسی است که موسی را در برابر فرعون یاری کند . و یاری کننده ی بر علیه آنان ، مانند کسی است که فرعون را در برابر موسی یاری کند
تفسير فرات ص 212 . بحار الانوار ج 24 ص 80 . بحار الانوار ج 53 ص 118

و روز آن زمان که روشنش سازد ، اشاره به افرادی دارد که در آخر الزمان مالک زمین می شوند و آن را پر از عدل و داد می کنند . نکته ی قابل توجه این است که امام صادق (ع) این افراد را با صیغه ی جمع ، یعنی امامانی از اهل بیت (ع) معرفی می فرماید . اگر امام صادق (ع) می فرمود امامی از ما اهل بیت ، در آن زمان مربوط به یک شخص واحد یعنی قائم (ع) می بود . اما زمانی که امام صادق (ع) می فرماید امامانی از ما اهل بیت یعنی آنها چندین نفر هستند

ممکن است برای برخی این شبهه به وجود آید که منظور از این آیه در زمان رجعت است . در جواب می گوییم : اولا که امام صادق فرمود در آخر الزمان و آخر الزمان غیر از زمان رجعت است . در ثانی استعمال فعل مالک می شوند ، نشان از آن دارد که امام صادق (ع) خود را جزء این افراد بحساب نیاورده اند . یعنی نفرمودند مالک می شویم . همچنین صفت دنیا را پر از عدل و داد می کنند ، مربوط به عالم دنیا می باشد و نه زمان رجعت

پس این آیه مربوط به امامانی (ع) است که در آخر الزمان دنیا را پر از عدل و داد می کنند که آنها امام مهدی (ع) و امامان (ع) از فرزندان ایشان (ع) می باشند

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا
پیامبر به مومنان از خودشان اولی تر است و همسرانش مادران ایشان هستند و بعضی از خویشاوندان در کتاب خدا نسبت به بعضی دیگر اولی تر هستند و نیز از مومنان و مهاجرین مقدم هستند . مگر آن که بخواهید به دوستان خود احسان کنید و این در کتاب خدا نگاشته شده است
الاحزاب : 6

عن أبي عبد الله عليه السلام قال : لا تعود الامامة في أخوين بعد الحسن والحسين عليهما السلام أبدا ، إنها جرت من علي بن الحسين عليهما السلام كما قال عزوجل : وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ . فلا تكون بعد علي بن الحسين عليهما السلام إلا في الاعقاب وأعقاب الاعقاب

امام صادق (ع) فرمود : پس از حسن و حسین (ع) امامت هرگز به دو برادر بر نمی گردد . بلکه از علی بن الحسین (ع) آن گونه جریان پیدا کرد که خداوند تبارک و تعالی فرموده است : و بعضی از خویشاوندان در کتاب خدا نسبت به بعضی دیگر اولی تر هستند و نیز از مومنان و مهاجرین مقدم هستند . پس بعد از علی بن الحسین (ع) نخواهد بود مگر در اعقاب ، یعنی نسل ها و اعقاب اعقاب ، یعنی نسل های نسل ها
الكافي ج 1 ص 285 ح 1 . الغیبة الطوسی ص 226 ح 192 . كمال الدين ص 414 ح 1 . إثبات الهداة ج 1 ص 85 ح 48 . بحار الانوار ج 25 ص 252 ح 8

در این آیه و حدیث نیز می بینیم که خویشاوندان رسول الله (ص) که بر مومنان و مهاجرین ، از خودشان نسبت به خودشان ، اولی تر هستند ، بعد از امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در امام زین العابدین (ع) است و دیگر به برادر منتقل نخواهد شد . و اگر خوب دقت کنیم امام صادق (ع) می فرماید : در اعقاب و اعقاب اعقاب . اگر منظور امام صادق (ع) فقط به امامان (ع) از فرزندان امام حسین (ع) می بود ، کلمه ی اعقاب یعنی نسل ها کفایت می کرد . اما بکار بردند اعقاب اعقاب یعنی نسل های نسل ها نشان دهنده ی افرادی جز امامان می باشد که آنها همان مهدیین (ع) هستند

والحمد لله وحده وحده وحده
وصلی الله علی محمد وآل محمد الائمة والمهدیین وسلم تسلیما کثیرا
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: